Přihlášení / Registrace
Rubriky
Archiv

Mrkev

Mrkev patří mezi kořenovou zeleninu a svůj původ má až v jižní Asii (konkrétně v Pákistánu, Afghánistánu a Íránu). Během dvanáctého století se mrkev dostala i na západ Evropy a do Číny. V současné době je pěstována již po celém světě. Mrkev je bohatá na vitaminy, minerály, antioxidanty a vlákninu.

 

Pokud chcete z mrkve dostat co nejvíce látek do svého těla, nejezte ji syrovou, ale uvařte si ji (nejlépe na páře) nebo ji alespoň lehce poduste. Také k ní přidejte trochu tuku (vitamin A je rozpustný v tucích). Syrová mrkev má velmi tuhé buněčné stěny a naše tenké střevo z ní nedokáže vstřebat betakaroten – nebo jen v minimálním množství.

 

Jaký je rozdíl mezi mrkví a karotkou?

  • Mrkev – pozdní odrůda mrkve, větší, vhodná ke skladování
  • Karotka – raná odrůda mrkve, jemnější dužina

 

Mrkev obsahuje velké množství cenných látek. Nejznámější z nich je asi betakaroten, který může právě za oranžovou barvu mrkve. Betakaroten patří mezi antioxidanty, pomáhá chránit naše tělo před nachlazením, udržuje zdravé vlasy, pleť a oči. Navíc pomáhá i v boji proti nádorovým onemocněním. V mrkvi navíc najdeme vitaminy E, D, K, C a vitaminy skupiny B. Z minerálních látek je to pak vápník, sodík, hořčík, jód, draslík, selen, mangan, železo, fosfor, zinek a měď. Za zmínku stojí i podíl lecitinu, selenu, vlákniny a glukózy.

 

V čem nám může pomoci mrkev?

  • Pomáhá upravit zažívání – zbavíte se zácpy i průjmu
  • Zvyšuje celkovou odolnost organismu
  • Chrání tělo před volnými radikály
  • Zvyšuje plodnost a to zejména u mužů
  • Posiluje zrak
  • Chrání sliznice, srdce a cévy
  • Je vhodný pro těhotné ženy
  • Podporuje zdravý růst dětí
  • Budete mít po něm krásnou pokožku a pleť, vlasy i nehty
  • Urychluje hojení ran

 

Mrkev si u nás za ta léta našla široké uplatnění v kuchyni. Můžeme jí jíst jen tak syrovou, udělat z ní salát, podusit jí, přidat ji jako přílohu k masu, uvařit z ní polévku, udělat pomazánku nebo ji třeba zakonzervovat či zamrazit na zimu. Z mrkve můžeme využít i zelenou nať. A pokud ji nebude chtít, pochutnají si na ní morčata nebo králíci.

 

Mrkev je třeba skladovat na chladném a temném místě a pravidelně kontrolovat její stav. Mrkev je důležité připravit (očistit a omýt) až těsně před zpracováním nebo před konzumací. Jinak vám dlouho nevydrží a navíc byste zničili vitamin C a další důležité živiny.

Comments are closed.

Získejte registraci domén s tld .online, .space, .store, .tech zdarma!
Stačí si k jedné z těchto domén vybrat hosting Plus nebo Mega a registraci domény od nás dostanete za 0 Kč!
Objednat