Přihlášení / Registrace
Rubriky
Archiv

Špenát jako superpotravina

S lososem a borůvkami patří špenát k nejdůležitějším superpotravinám. Špenát se vyznačuje zdravotními účinky, které předčí většinu ostatních potravin. Opravdu je špenát jednou z nejzdravějších potravin? Ano a ne. Ano, protože obsahuje mnoho živin se zdravotními účinky. Ne proto, že některé potraviny, zejména další tmavězelená listová zelenina jako kapusta a zelí, poskytují podobné látky. O zdravotních účincích máme nejvíce informací. Pro obsah živin se špenát zkoumal v bezpočtu zajímavých studií.

 

Špenát obsahuje:

  • Synergicky působící živiny (fytonutrienty)
  • Málo kalorií
  • Lutein/zeaxantin
  • Betakaroten
  • Rostlinné omega-3 mastné kyseliny
  • Glutation
  • Alfa-lipoovou kyselinu
  • Vitamin C a E
  • B vitaminy (triamin, riboflavin, B6, kyselinu listovou)
  • Minerální látky (vápník, železo, hořčík, mangan a zinek)
  • Polyfenoly
  • Betain

 

Studie prokazují, že konzumace špenátu snižuje riziko:

  • Nemocí srdce a cév, zahrnující mozkovou mrtvici a ischemickou chorobu srdeční
  • Některých druhů rakoviny včetně tlustého střeva, plic, kůže, dutiny ústní, žaludku, vaječníků, prostaty, prsu
  • Věkem podmíněné makulární degenerace (VMD)
  • Katarakty

 

Proč patří špenát a další listová zelenina k tak zdravým potravinám? V minulosti mohli vědci poukázat na jednu nebo dvě živiny, které se vyskytují ve špenátu, zvláště na železo. Na základě našich současných znalosti o mikronutrientech víme, že za zdravotní účinek listové zeleniny zodpovídá synergický účinek mnoha živin a fytonutrientů. Ve špenátu najdeme i koenzym Q10, který považuje uznávaný vědec v oblasti antioxidantů Dr. Lester Packer za důležitý antioxidant, působí v součinnosti s vitaminem C, E a glutationem. Hraje podstatnou roli v ochraně pokožky proti volným radikálům vznikajícím slunečním zářením a podporuje činnost mitochondrií při tvorbě energie (mitochondrie jsou buněčné elektrárny). Špenát obsahuje významné množství tohoto důležitého antioxidantu. Důležitou látkou je i betain, který je derivátem cholinu, esenciálního tuku a reguluje metabolismus homocysteinu. Přípravky s betainem snižovaly hladinu homocysteinu a tím riziko kardiovaskulárního onemocnění. Homocystein lze snížit kombinací kyseliny listové a betainu ve stravě. K nejbohatším zdrojům betainu patří špenát, pšeničné výhonky, ovesné otruby, pšeničné otruby a celozrnný pšeničný chléb.

 

Čerpáno z knihy: Superpotraviny (Steve G. Pratt, M. D. a Kathy Matthewsová)

Comments are closed.

Získejte registraci domén s tld .online, .space, .store, .tech zdarma!
Stačí si k jedné z těchto domén vybrat hosting Plus nebo Mega a registraci domény od nás dostanete za 0 Kč!
Objednat